Temat: |
Wspomaganie rozwoju mowy osób z niepełnosprawnością intelektualną |
Prowadzący: |
mgr Katarzyna Czechowicz-Gołaszewska |
Prowadzący – dodatkowe informacje: |
logopeda/neurologopeda, pedagog specjalny, oligofrenopedagog, filolog, trener psów, założycielka Centrum Logopedyczno-Terapeutycznego „Dogadać się” |
Czas trwania: |
I dzień (10 x 45minut) lub II dni (16 x 45 minut ) |
Godziny zajęć: |
I dzień 8.30 – 16.30 I dzień 8.30 – 16.30 II dzień 8.30 – 12.30 |
Odbiorcy:
logopedzi, pedagodzy specjalni, psycholodzy, terapeuci autyzmu, terapeuci zajęciowi, nauczyciele przedszkoli i szkół wszystkich typów (zwłaszcza osoby rozpoczynające pracę)
Celem szkolenia jest zapoznanie słuchaczy z teoretycznymi i praktycznymi podstawami oddziaływań logopedycznych wobec dzieci, młodzieży i dorosłych z niepełnosprawnością niepełnosprawnością intelektualną oraz z istotą wieloprofilowej rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością o różnej etiologii, a także zwrócenie uwagi na praktyczne możliwości wdrażania programu terapeutycznego w pracę z pacjentem i jego rodziną.
Ramowy program:
- Niepełnosprawność intelektualna – wprowadzenie.
- Mowa a komunikacja – podstawowa terminologia.
- Zaburzenia komunikacji językowej u osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.
- Zaburzenia komunikacji językowej u osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym.
- Zaburzenia komunikacji językowej u osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.
- Niepełnosprawność intelektualna jako zaburzenie współistniejące.
- Niepełnosprawność intelektualna w zespołach genetycznych.
- Diagnoza logopedyczna osób z niepełnosprawnością intelektualną.
- Terapia osób z niepełnosprawnością intelektualną (z uwzględnieniem AAC).
- Sytuacje trudne w pracy logopedy.
- Propozycje ćwiczeń wspomagających rozwój psychoruchowy i poznawczy osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Metody pracy:
– wykład/prezentacja multimedialna
– film
– dyskusja
– ćwiczenia praktyczne
– analiza studium przypadku