Temat: |
Dogoaktywności w terapii logopedycznej |
Prowadzący: |
mgr Katarzyna Czechowicz-Gołaszewska |
Prowadzący – dodatkowe informacje: |
logopeda/neurologopeda, pedagog specjalny, oligofrenopedagog, filolog, trener psów, założycielka Centrum Logopedyczno-Terapeutycznego „Dogadać się” |
Czas trwania: |
II dni (16 x 45 minut ) |
Godziny zajęć: |
I dzień 9.00 – 17.00 II dzień 9.00 – 13.00 |
Uwagi: |
w I dniu uczestnicy pracują z psem trenera w II dniu uczestnicy pracują ze swoimi psami lub obserwują zajęcia innych (na sali nie więcej niż 6 psów – decyduje kolejność zgłoszenia uczestnictwa z psem) |
Odbiorcy:
logopedzi, pedagodzy specjalni, psycholodzy, terapeuci autyzmu, terapeuci zajęciowi, nauczyciele przedszkoli i szkół integracyjnych, osoby, które chcą włączyć psa w proces terapeutyczny.
Cel:
Przekazanie podstaw teoretycznej i praktycznej wiedzy dotyczącej pracy logopedycznej z możliwością udziału psa.
Program:
- Wprowadzenie
- Dogoterapia a dogoaktywność
- Podstawy dobrej komunikacji
– w relacji człowiek-człowiek
– w relacji pies – człowiek
z odniesieniem do poziomu rozwoju poznawczego dzieci i dorosłych w aspekcie niepełnosprawności oraz behawioru rozwojowego psa
- Planowanie zajęć z udziałem psa – przygotowanie uczestników.
- Wybór i przygotowanie psa do udziału w zajęciach.
- Specyfika pracy z psem:
– bezpieczeństwo uczestników
– postępowanie w sytuacjach trudnych
– dobrostan psa i ludzi podczas zajęć
- Dogoaktywności na przykładzie pracy z dziećmi z zaburzeniami artykulacyjnymi i komunikacyjnymi na tle niepełnosprawności (w tym autyzmu, niepełnosprawności intelektualnej, zespołów genetycznych)
- Pomoce wykorzystywane w terapii logopedycznej z udziałem psa
- Opracowanie scenariusza zajęć logopedycznych z udziałem psa z dostosowaniem do niepełnosprawności
Metody pracy:
– wykład/prezentacja multimedialna
– film
– dyskusja
– ćwiczenia praktyczne
UWAGA: Uczestnicy proszeni są o wygodny strój, niekrępujący ruchów (dres, koszulka)
W związku z udziałem psów w szkoleniu (uczestnicy zobowiązani są do bezwzględnego przestrzegania wskazówek i instrukcji osoby prowadzącej).