Temat: |
Wprowadzenie do treningu jedzenia i karmienia MODUŁ I |
Prowadzący: |
mgr Katarzyna Czechowicz-Gołaszewska |
Prowadzący – dodatkowe informacje: |
logopeda/neurologopeda, członek PTL i PZL, terapeuta C-EYE, pedagog specjalny, oligofrenopedagog, filolog, trener umiejętności miękkich, instruktor jogi dla dzieci, absolwentka studiów podyplomowych kierunku Neurorehabilitacja, trener i masażysta psów, trener FIT PAWS dla psów, założycielka Centrum Logopedyczno-Terapeutycznego „Dogadać się” |
Czas trwania: |
I/II dni (10/20 x 45 minut ) MODUŁ I |
Godziny zajęć: |
I dzień 8.30 – 16.30 II dzień 8.30 – 16.30 |
UWAGA DLA ORGANIZATORA: |
NIEZBĘDNY JEST ZAKUP MATERIAŁÓW SPECJALISTYCZNYCH – ręczniki papierowe – szpatułki zwykłe drewniane – gaziki wyjałowione 5×5 cm – woda – kubeczki jednorazowe przezroczyste oraz dostęp do materacy lub stołów do masażu
|
UWAGI DLA UCZESTNIKA |
Każdy uczestnik powinien posiadać: |
Odbiorcy:
logopedzi, pedagodzy specjalni, psycholodzy, terapeuci autyzmu, nauczyciele przedszkoli i szkół wszystkich typów (zwłaszcza osoby rozpoczynające pracę), rodzice dzieci z trudnościami w przyjmowaniu pokarmów.
Cel szkolenia: przypomnienie/ utrwalenie wiadomości dotyczących anatomii (zwłaszcza w obrębie twarzoczaszki), omówienie zależności pomiędzy rozwojem mowy, rozwojem fizycznym a funkcjami pokarmowymi, zapoznanie z klasyfikacjami zaburzeń oraz możliwościami wspomagania procesu jedzenia i karmienia u osób z niepełnosprawnościami różnego typu
Program ramowy:
- Motoryka ustno-twarzowa i jej organizacja
- Kształtowanie mowy dziecka a umiejętność jedzenia z odniesieniem do funkcji
– ssania
– połykania
– oddychania
– gryzienia
– żucia
- Rozszerzanie diety – zalecenia
- Zaburzenia strukturalno-funkcjonalne w obszarze twarzoczaszki a umiejętność
jedzenia
- Leczenie żywieniowe – wybrane aspekty (z odniesieniem do zależności na osi jelita-mózg)
- Zależność między rozwojem mowy, rozwojem fizycznym a funkcjami pokarmowymi w odniesieniu do normy i różnego typu niepełnosprawności:
– zespoły genetyczne
– zaburzenia ze spektrum autyzmu
– niepełnosprawność intelektualna
– sprzężenia
- Klasyfikacje zaburzeń karmienia.
- Przyczyny nieprawidłowych reakcji przy karmieniu.
- Zaburzenia karmienia w odróżnieniu od zaburzeń odżywiania.
- Nabyte trudności przyjmowania pokarmów (nabyte uszkodzenie CUN)
- Programy treningowe i terapie wspomagające
- Organizacja środowiska domowego i szkolnego – współpraca wielospecjalistyczna
- Wspomaganie procesu jedzenia i karmienia – ćwiczenia praktyczne (m.in.):
– wykorzystanie AAC
– pozycjonowanie
– stymulacja do otwarcia buzi
– wspomaganie procesu żucia
– wspomaganie procesu połykania
– postępowanie przy wygórowanej aktywności kąsania
– wybrane elementy terapii miofunkcjonalnej oraz PNF
– inne
- Dyskusja, podsumowanie
Metody pracy:
– wykład/prezentacja multimedialna
– film
– dyskusja
– ćwiczenia praktyczne
– analiza studium przypadku