Temat: |
Wspomaganie rozwoju mowy osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu |
Prowadzący: |
mgr Katarzyna Czechowicz-Gołaszewska |
Prowadzący – dodatkowe informacje: |
logopeda/neurologopeda, pedagog specjalny, oligofrenopedagog, filolog |
Czas trwania: |
I lub II dni |
Godziny zajęć: |
10.00-16.00 9.00-15.00 |
Odbiorcy:
RODZICE I OPIEKUNOWIE, początkujący logopedzi, terapeuci
Cel:
Przekazanie podstaw teoretycznej i praktycznej wiedzy rodzicom i opiekunom dotyczącej pracy z osobami z autyzmem w szczególności w zakresie wspomagania rozwoju mowy i umiejętności komunikacji.
Program ramowy:
1.Mowa, język, komunikacja, zaburzenie – podstawowa terminologia
- Etapy rozwoju mowy (norma)
- Ocena mowy dziecka (norma) – diagnoza
- Autyzm – podstawowe pojęcia i definicje, etiologia
- Triada autystyczna – czym jest?
- Rozwój mowy u osób z autyzmem
- Trudności diagnostyczne – testy specjalistyczne
- Specyfika terapii dzieci z autyzmem
– trening jedzenia
– komunikacja werbalna i niewerbalna (wprowadzanie AAC)
– nietypowe wzorce zachowań
– postępowanie w sytuacjach trudnych
– pomoce wykorzystywane w terapii logopedycznej
- Aspekty prawne – autyzm a prawo
Metody pracy:
– wykład/prezentacja multimedialna
– film
– dyskusja
– ćwiczenia praktyczne
– analiza studium przypadku
UWAGA: Podczas szkoleń stacjonarnych uczestnicy proszeni są o wygodny strój, niekrępujący ruchów.