Temat: |
Wprowadzenie do treningu jedzenia i karmienia |
Prowadzący: |
mgr Katarzyna Czechowicz-Gołaszewska |
Prowadzący – dodatkowe informacje: |
logopeda/neurologopeda, pedagog specjalny, oligofrenopedagog, filolog |
Odbiorcy: logopedzi, pedagodzy specjalni, psycholodzy, terapeuci autyzmu, terapeuci zajęciowi, nauczyciele przedszkoli i szkół wszystkich typów (zwłaszcza osoby rozpoczynające pracę)
Cel szkolenia: utrwalenie wiadomości dotyczących anatomii (zwłaszcza w obrębie twarzoczaszki), omówienie zależności pomiędzy rozwojem mowy, rozwojem fizycznym a funkcjami pokarmowymi, zapoznanie z klasyfikacjami zaburzeń oraz możliwościami wspomagania procesu jedzenia i karmienia
Program:
1. Kształtowanie mowy dziecka a umiejętność jedzenia
– ssanie
– połykanie
– oddycjanie
– gryzienie
– żucie
- Zależność między rozwojem mowy, rozwojem fizycznym a funkcjami pokarmowymi w odniesieniu do normy i różnego typu niepełnosprawności (zespoły genetyczne, autyzm, niepełnosprawność intelektualna, sprzężenia)
- Zaburzenia karmienia w odróżnieniu od zaburzeń odżywiania
- Klasyfikacje zaburzeń
- Przyczyny nieprawidłowych reakcji przy karmieniu
- Błędy popełniane przez rodziców i opiekunów
- Wspomaganie procesu karmienia.
Metody pracy:
– wykład/prezentacja multimedialna
– film
– dyskusja
– ćwiczenia praktyczne
– analiza studium przypadku