Komunikacja alternatywna i wspomagająca AAC – wprowadzenie

Temat:

Komunikacja alternatywna i wspomagająca AAC – wprowadzenie

Prowadzący:

mgr Katarzyna Czechowicz-Gołaszewska

Prowadzący – dodatkowe informacje:

logopeda/neurologopeda, pedagog specjalny, oligofrenopedagog, filolog, trener psów, trener FITPAWS, założycielka CLT „Dogadać się”

 

Celem szkolenia jest zapoznanie słuchaczy z teoretycznymi i praktycznymi możliwościami oddziaływań logopedycznych wobec dzieci, młodzieży i dorosłych niemówiących lub mających trudności w porozumiewaniu się oraz z zasadami pracy terapeutycznej, z wykorzystaniem systemów komunikacji wspomagającej i alternatywnej.

  1. Mowa a komunikacja – podstawowa terminologia, wprowadzenie
  2. Strategie komunikacji i przekazywania informacji.
  3. Użytkownicy AAC – charakterystyka grupy
  4. Technologia wspomagająca, sprzęt i oprogramowanie – technologia niska i wysoka.
  5. Systemy AAC – przegląd.
  6. Ocena efektywności porozumiewania się.
  7. Wyznaczanie celów terapeutycznych. 
  8. Środowisko komunikacyjne a indywidualne potrzeby użytkowników AAC.
  9. Budowanie systemu AAC                                                                                                                 – wybór narzędzi do komunikacji                                                                                                  – zakres słownikowy                                                                                                                          – techniki nauki używania znaków                                                                                                 – modelowanie w AAC
  10. Arkusze obserwacyjne. 
  11. Wizualne ćwiczenia wspomagające rozwój psychoruchowy i poznawczy użytkowników AAC
  12. Gotowe pomoce terapeutyczne – przegląd.
  13. Sytuacje trudne w pracy logopedy.
  14. Najczęściej popełniane błędy. 
  15. Aspekty prawne

Metody pracy:

– wykład/prezentacja multimedialna

– film

– dyskusja

– ćwiczenia praktyczne

– analiza studium przypadku