Temat: |
Komunikacja alternatywna i wspomagająca AAC – wprowadzenie |
Prowadzący: |
mgr Katarzyna Czechowicz-Gołaszewska |
Prowadzący – dodatkowe informacje: |
logopeda/neurologopeda, pedagog specjalny, oligofrenopedagog, filolog, trener psów, trener FITPAWS, założycielka CLT „Dogadać się” |
Celem szkolenia jest zapoznanie słuchaczy z teoretycznymi i praktycznymi możliwościami oddziaływań logopedycznych wobec dzieci, młodzieży i dorosłych niemówiących lub mających trudności w porozumiewaniu się oraz z zasadami pracy terapeutycznej, z wykorzystaniem systemów komunikacji wspomagającej i alternatywnej.
- Mowa a komunikacja – podstawowa terminologia, wprowadzenie
- Strategie komunikacji i przekazywania informacji.
- Użytkownicy AAC – charakterystyka grupy
- Technologia wspomagająca, sprzęt i oprogramowanie – technologia niska i wysoka.
- Systemy AAC – przegląd.
- Ocena efektywności porozumiewania się.
- Wyznaczanie celów terapeutycznych.
- Środowisko komunikacyjne a indywidualne potrzeby użytkowników AAC.
- Budowanie systemu AAC – wybór narzędzi do komunikacji – zakres słownikowy – techniki nauki używania znaków – modelowanie w AAC
- Arkusze obserwacyjne.
- Wizualne ćwiczenia wspomagające rozwój psychoruchowy i poznawczy użytkowników AAC
- Gotowe pomoce terapeutyczne – przegląd.
- Sytuacje trudne w pracy logopedy.
- Najczęściej popełniane błędy.
- Aspekty prawne
Metody pracy:
– wykład/prezentacja multimedialna
– film
– dyskusja
– ćwiczenia praktyczne
– analiza studium przypadku